top of page

CURRICULUM VITAE

„Curriculum vitae” - primul pas pentru job-ul mult dorit !

Fiind elementul central al unei aplicări cu succes, CV-ul dvs. trebuie să fie convingător încă de la prima vedere - vă dezvăluim aici cum funcționează.

Ce este un CV?
 

Termenul latin „curriculum vitae” (CV) include toate informațiile din viața dvs. care sunt relevante pentru cererea dvs. În trecut, CV-urile erau scrise sub forma unui text, dar în prezent prezentările tabulare sunt preferate. La început sunt prezentate cele mai importante informații personale, inclusiv detele de contact, urmate de calificări profesionale și apoi educație, certificate etc. La final, acesta este completat cu așa-numitele soft skills.


Scrierea unui CV: ce face un CV reușit?

 

Prima impresie contează!

Atunci când cauți un loc de muncă, felul în care te prezinți este la fel de important ca experiența, cunoștințele și aptitudinile pe care le ai. Însă această „prezentare” a ta nu are loc doar în cadrul interviului, ci începe din momentul în care angajatorul află pentru prima dată de tine – momentul în care îți citește CV-ul. De aceea, este important să pui la punct din timp un CV nu doar plăcut ochiului, ci mai ales suficient de concis și relevant pentru cel care îl citește.

 

Un CV reușit ar trebui să fie structurat într-un mod clar și prezentat concis pe maximum una sau două pagini. 73% dintre experții în recrutare în studiul de urmărire a ochilor confirmă, de asemenea, că CV-ul perfect nu ar trebui să depășească în mod ideal 1,5 până la 2 pagini. Cele mai importante etape ale carierei ar trebui prezentate într-un font ușor lizibil și cu o dimensiune adecvată. Atunci când alegeți fontul, principalul lucru la care trebuie să acordați atenție este lizibilitatea acestuia. Nu alegeți nimic prea ornamentat. În industrii foarte tradiționale, cum ar fi cele bancare, fontul Times New Roman este încă recomandat. Fontul denumit Calibri s-a stabilit în multe alte industrii ca preferat. De asemenea, ar trebui să acordați atenție limbajului corect: 64% dintre respondenții din studiul de urmărire a ochilor au evaluat erorile de ortografie, gramatică sau de tastare, ca posibil criteriu de excludere. Structura clară a unui CV îl ajută pe managerul de resurse umane să vă scaneze curriculum-ul în câteva secunde. Accentul principal ar trebui să se concentreze pe calificările și cariera profesională.

Pentru a-ți face un CV, poți avea în vedere următorii pași:

  • stabilește clar ce obiectiv profesional ai – te va ajuta să ai acces doar la joburile de care ești cu adevărat interesat, dar îi va fi util și angajatorului, care își va da seama că ești o persoană care știe ce vrea;

  • amintește-ți de toate proiectele și stagiile de voluntariat în care ai fost implicat, vorbește despre ele și despre rezultatele pe care le-ai obținut în cadrul acestora;

  • evidențiază punctele forte pe care le ai;

  • nu include informații neadevărate despre tine sau experiența ta, pentru că nu te vor ajuta; angajatorul își va da seama ce e real și ce nu din CV-ul tău;

  • folosește propoziții simple, concise, ușor de înțeles.

cv_pic.png

Modelul de CV Europass este unul dintre cele mai cunoscute și ușor de completat, așa că îl poți lua în calcul dacă ești în căutarea unui nou job sau poate chiar al primului.

Așa ar trebui sa fie organizat CV-ul dumneavoastră:

  1. Informațiile personale și datele de contact (numele, data nașterii, locul nașterii, naționalitatea)

  2. Poziția dorită/urmărita

  3. Carieră profesională până la momentul de față- dacă este cazul (funcția, angajatorul, durata și domeniile de responsabilitate)

  4. Stagiile de practică / formare profesională / stagii în străinătate / pregătire avansată, inclusiv perioadă, certificate, diplome

  5. Cunoștințe speciale, calificări și limbi

  6. Hobby-urile ca indicatori ai soft skills

De ce ai nevoie de un CV Europass  ?

Înainte de a fi un standard, CV-ul Europass este un mod clar și eficient prin care îți poți organiza informațiile pe care dorești să le prezinți angajatorului. Astfel, îți poți face o idee mult mai clară în privința aptitudinilor, dar și a aspirațiilor tale sau, cu alte cuvinte, asupra a ceea ce vrei să prezinți unui posibil angajator.

Un CV Europass te poate ajuta să scoți în evidență realizările tale cele mai importante, indiferent de joburile pe care le cauți. Fie că vânezi un post de programator sau de patiser, de copywriter sau de șofer, de vânzător sau de babysitter, te poți folosi de Europass pentru a menționa în mod explicit acest lucru și pentru a arăta de ce ești candidatul potrivit.

 

Chiar dacă firma la care aplici nu cere în mod explicit un CV în format Europass, asta nu înseamnă că cei care citesc documentul nu se vor bucura de faptul că îl pot parcurge repede și găsi informația de care au nevoie. Totuși, este important de menționat că mulți angajatori (privați și publici) din România și din străinătate (nu doar din țările UE) recunosc și acceptă Europass.

De departe, cea mai simplă variantă este să intri direct în editorul online de pe site-ul oficial Europass. Aici vei introduce informația dorită în câmpurile disponibile, urmând ca la final să salvezi CV-ul în documente PDF, Microsft Word sau în format XML.

Editorul Europass îți oferă posibilitatea de a include orice informație consideri relevantă și de a atașa documente care ar putea prezenta interes angajatorului (diplome, atestate, portofoliu de lucrări – fotografii, articole etc.). Pentru fiecare câmp, site-ul îți oferă instrucțiuni clare de completare, asigurând astfel o experiență fără dificultăți chiar și pentru cei care își fac un CV pentru prima dată în viață.

Cum completezi fiecare secțiune a CV-ului?

Încă de la început trebuie să știi că nu este necesar să completezi fiecare câmp pe care formatul Europass îl pune la dispoziție. Nu încerca să umpli spațiile cu informații irelevante pentru a face CV-ul să pară mai stufos. Așa cum am menționat deja, majoritatea celor care se ocupă de resurse umane preferă să citească CV-uri concise, de maximum două pagini.

Alegerea fotografiei

Nu este obligatoriu să îți pui o poză în CV, însă aceasta are rolul de a da documentului mai multă personalitate și de a-l ajuta pe angajator sau specialistul de resurse umane să-și construiască o imagine mentală mai bună asupra persoanei tale.

 

Nu alege o poză excesiv de formală, dar nici prea relaxată; nu are nimeni nevoie să te vadă îmbrăcat în cămașă albă și privind fix în cameră, ca în poza de buletin, dar nici cu o bere în mână, stând pe plajă. Dacă îți faci acum o poză pentru CV, îmbracă-te casual (nu ostentativ) și încearcă să zâmbești.

Informații personale

Numele, data nașterii, adresa, numărul de telefon și adresa de email sunt considerate informații esențiale pentru cei de la resurse umane. Restul câmpurilor nu trebuie să le consideri obligatorii, mai ales că multe dintre ele intră sub umbrela datelor cu caracter personal.

În plus, angajatorul își va da probabil seama de sexul tău doar citindu-ți numele, fără ca tu să fii nevoit să bifezi căsuțele cu „Masculin” sau „Feminin”. Naționalitatea, de asemenea, va fi evidentă pentru majoritatea celor care îți citesc adresa.

La această secțiune, vei observa că ai și posibilitatea de a completa un câmp cu ID-ul tău de Skype, Yahoo sau alt program de direct messaging.

 

Tipul aplicației

Acest câmp îți oferă opțiunea de a alege exact jobul pentru care aplici, ceea ce rareori este necesar să menționezi într-un CV. Asta ar însemna ca pentru fiecare job la care candidezi să salvezi un nou exemplar de CV doar pentru a modifica această scurtă bucată de informație.

Fă o descriere nu mai lungă de 100 de cuvinte și adoptă un ton sincer, direct, lipsit de afirmații elogioase sau de falsă modestie. Concentrează-te mai degrabă pe punctele tale forte, prezentarea pe scurt a experienței și a realizărilor importante (dacă acestea există).

Poți trata acest text ca pe o mică scrisoare de intenție. Chiar dacă va trebui să modifici uneori profilul personal pentru a rezona mai bine cu unii angajatori, de cele mai multe ori vei putea lăsa textul neschimbat, mai ales dacă aplici la joburi din același domeniu. 

Experiență profesională

Aceasta este secțiunea din CV-ul tău care va fi citită amănunțit de către orice potențial angajator sau de către specialiștii HR, așa că acordă-i și tu o atenție deosebită.

 

Listează experiențele în ordine cronologică inversă, adică începând cu cea mai recentă.

Încearcă să mai elimini din joburile irelevante sau din cele la care ai lucrat perioade prea scurte, deoarece unii angajatori pot lua asta ca pe un semn de instabilitate. Nu uita nici de faptul că CV-ul tău nu ar trebui să aibă mai mult de două-trei pagini.

În cazul în care, din contră, nu ai cu ce să umpli paginile, adică nu ai prea multă experiență în domeniu, insistă ceva mai mult pe puțina experiență pe care ai acumulat-o sau pe studii și pregătire. În câmpurile „Activităţi şi responsabilităţi principale” (pentru joburi) și „Disciplinele principale studiate/competenţele profesionale dobândite” (pentru studii) detaliază toate aspectele care crezi că i-ar putea atrage atenția angajatorului.

 

Nu uita să menționezi intervalul de timp în care ai lucrat la ultimul job, iar dacă încă mai un job activ, să treci „prezent” în locul datei la care ai încheiat colaborarea. La fel ca până acum, încearcă să fii economic cu textul; descrie pe scurt fiecare job, dar nu intra prea mult în detalii. Menționează realizările cu adevărat importante, precum promovările sau obținerea unor premii

Încearcă să mai elimini din joburile irelevante sau din cele la care ai lucrat perioade prea scurte, deoarece unii angajatori pot lua asta ca pe un semn de instabilitate. Nu uita nici de faptul că CV-ul tău nu ar trebui să aibă mai mult de două-trei pagini.

 

În cazul în care, din contră, nu ai cu ce să umpli paginile, adică nu ai prea multă experiență în domeniu, insistă ceva mai mult pe puțina experiență pe care ai acumulat-o sau pe studii și pregătire. În câmpurile „Activităţi şi responsabilităţi principale” (pentru joburi) și „Disciplinele principale studiate/competenţele profesionale dobândite” (pentru studii) detaliază toate aspectele care crezi că i-ar putea atrage atenția angajatorului

Educație și formare

Și acestei secțiuni trebuie să îi acorzi o atenție importantă, mai ales dacă ești la început de carieră și nu ai încă experiență în domeniu. Dacă la liceu este suficient să scrii numele și profilul, în cazul facultății sau a școlii de arte și meserii făcute nu strică să oferi mai multe detalii.

Descrie în puține cuvinte cele mai importante cursuri urmate și abilitățile dobândite în urma lor. Nu ar fi greșit nici să menționezi titlul și subiectul lucrării de licență sau ale dizertației dacă acestea pot dovedi o mai bună cunoaștere a domeniului.

Competențe personale

Ultima secțiune din CV este menită să ofere angajatorului tabloul complet al atuurilor tale. Chiar dacă unele dintre ele ar trebui deja să reiasă din tot ce ai scris în secțiunile „Experiență” și „Educație”, menționează-le cât mai explicit și aici.

Dacă restul textului din CV îl poți personaliza cu scopul de a-l adapta așteptărilor angajatorului, aici chiar ești încurajat să enumeri toate aptitudinile, chiar și cele irelevante pentru postul la care aplici.

     Spre exemplu, dacă aplici pentru un post de bonă, în câmpul „competențe de comunicare” poți începe cu ceva de genul:

     „excelentă abilitate de comunicare cu copii, dobândite din activitatea de voluntariat pentru unicef”

     Abia apoi poți adăuga și informații despre alte competențe de comunicare precum:

     „bună abilitate de exprimare în scris, dobândită în perioada liceului și prin exercițiu”

     „abilitatea de a comunica eficient cu clienții, obținută în scurta perioadă în care am lucrat pentru un call center”

     

      Celelalte câmpuri din secțiunea  „Competențe personale”  sunt doar căsuțe de text pe care le poți completa după cum dorești.

 

 

 

 

Alte sfaturi

Multe din CV-urile care ajung în departamentele de HR sunt pline de clișee precum: „orientat către rezultate”, „capacitate de comunicare”, „spirit de echipă” sau „îmi plac provocările.” Cu astfel de expresii nu mai convingi niciun angajator, motiv pentru care nu ar trebui să le folosești nici la redactarea CV-ului tău.

Sub nicio formă nu te plânge de experiența avută la un fost loc de muncă! Oricât de nesatisfăcător ar fi fost un job, nu toți angajatorii te vor crede pe cuvânt. Unii ar putea considera că vei fi veșnic nemulțumit și la noul locul de muncă.

Odată ce termini de scris, recitește CV-ul cu atenție pentru a elimina orice greșeală gramaticală. Nu uita că CV-ul este un document asupra căruia trebuie să revii în permanență. Dacă, de exemplu, ai de gând să îți schimbi locul de muncă, nu uita să actualizezi CV-ul cu toată experiența recent dobândită.

Personalizează conținutul CV-ului

Există câteva abordări care funcționează. Acestea atrag atenția și dovedesc potențialului angajator (care cunoaște foarte bine aceste „trucuri”) că ai acordat atenție CV-ului, înainte de a-l expedia.

  • folosește cifre: „servire la 15 mese simultan” sună mai bine decât „servire  în restaurant aglomerat” sau „redactarea a 30 de articole pe lună” este de preferat exprimării „redactarea unui text pe zi” – principiul este cuantificarea cu numere;

  • prezintă realizări, nu sarcinile joburilor anterioare;

  • nu repeta cuvintele – caută sinonime („gestionat” – „coordonat”);

  • adaugă abilitatile relevante.

bottom of page